Een 24/7 baan? Echt niet!
Bij het starten van een eigen bedrijf zijn we in het begin erg makkelijk in het laten overlopen van zakelijk naar privé. In de avond nog even dat telefoontje opnemen, in het weekend dat emailtje nog beantwoorden en toch nog even die voicemail beluisteren als je vrij bent.
Maar op een gegeven moment gaat het je opbreken of zelfs irriteren. Besef één ding heel goed, namelijk dat je het zelf in de hand hebt. Als je privé en zakelijk meer gaat scheiden zul je merken dat je meer energie en werkvreugde hebt als je aan het werk bent op tijden die jij bepaalt.

Tips om privé en zakelijk te scheiden.
- Schaf een aparte telefoon aan voor werk en privé. Je kunt je zakelijke telefoon heel makkelijk uitzetten en wegleggen als je vrij bent. Laat je werktelefoon in de salon liggen als je vrij bent. Zorg dat de telefoon automatisch op ‘niet storen’ gaat buiten werktijden.
- Schaf een dual-sim kaart aan zodat je een apart nummer voor privé en een apart nummer voor zakelijk hebt. Je kunt zelfs de ringtoon aanpassen. Je hebt dan één telefoon met twee nummers. Een aparte telefoon is wel beter, want je gaat toch stiekem bij het andere nummer kijken. Maar je kunt wel meldingen uitschakelen.
Bij dual-sim kun je voor twee verschillende providers kiezen waarbij je bij de één voor goedkoper bellen gaat (bijvoorbeeld het zakelijke nummer) en bij de ander voor goedkoper internetten gaat (bijvoorbeeld het privénummer). - Neem whatsapp business. Daarin kun je openingstijden, afwezigheidsberichten en andere zakelijke instellingen opnemen. In whatsapp business plaats je alle zakelijke klanten en heb je dus een duidelijke scheiding tussen werk en privé. Kijk hier voor meer informatie over Whatsapp business.

- Schakel bij Whatsapp de leesbevestiging uit. Dan weten de klanten niet dat je het bericht al gelezen hebt.
- Vermeld je werktijden in je voicemail, website, facebookpagina, whatsapp, google-account en noem maar op. Zorg dat deze ook altijd up-to-date zijn als je hierin veranderingen aanbrengt.
Vermeld een emailadres als je liever benaderd wil worden via email zodat je zelf kunt bepalen wanneer je antwoord. - Vraag jezelf af of je méér doet dan noodzakelijk voor je klanten omdat je het leuk vind of omdat je je klanten wil ‘pleasen’. Hoe meer je doet dan je hoeft te doen voor klanten, hoe meer ze van je verwachten. Het wordt als normaal gezien dat je in de avond nog even dat hondje gaat trimmen omdat zij zo hard aan een trimbeurt toe is.
Jij bent niet verantwoordelijk voor de klant zijn/haar laksheid. - Sluit je dag tevreden af. Zorg dat je tijdens werktijd die ene klant nog gebeld hebt om te vragen hoe het gaat met Benthe. Ga dit niet in de avond doen of er in de avond over blijven nadenken dat je het had moeten doen.
En probeer zaken direct op te lossen i.p.v. ermee te blijven zitten. Stel het niet uit en je zult zien dat je avond of weekend een stuk rustiger verloopt. Die ene klant die zo onredelijk is of altijd blijft zeuren over de prijs. Neem afscheid van deze klanten op een vriendelijke manier zodat jij opgelucht het weekend in kan. En natuurlijk geldt dat ook voor te zware of moeilijke honden. - Plan familie en vrienden ook in je agenda op werktijden. Voorkom dat je voor hun in je vrije tijd staat te trimmen.
- Voorkom dat er vreemden buiten werktijden in je tuin staan door een aparte ingang of een slot op je poort. Hang desnoods een bordje met “geen toegang voor onbevoegden” op je poort als deze vlak bij de ingang zit.
- Als je een halve dag in de week inplant voor spoedjes, heb je altijd wat ruimte om onverwachtse klanten te doen die je naar jou idee niet kunt weigeren. Komt er die week geen onverwachtse klant, dan kun je altijd wel iets verzinnen om te doen; administratie, eigen hond, niets, etc.
- En mocht je dan toch een spoedje hebben waarvan je denkt dat het niet kan wachten, bereken dan een spoedtarief. Dan weten ze ook voor de volgende keer dat het wel echt dringend moet zijn. En dan heb jij er ook nog wat extra aan.

